Przejdź do treści

Uczniowie
 ZIELONA SZKOŁA
 WŁADYSŁAWOWO – CHŁAPOWO 2018
         W maju uczniowie klasy II a i III c mogli w oryginalny sposób uczyć się historii, przyrody i geografii Polski podczas „Zielonej szkoły” we Władysławowie – Chłapowie. Dzieci w czasie wyjazdu uczyły się również samodzielności i odpowiedzialności.
         Pomorze przywitało nas gorącym słońcem, które towarzyszyło uczestnikom do samego wyjazdu. Zaraz po powitalnym obiedzie poszliśmy przywitać się z morzem. Piaszczysta plaża, wydmy, słońce i szum fal – to lubimy najbardziej.
         Drugiego dnia zwiedzaliśmy port w Łebie. Następnie nasz autokar zamienił się w wehikuł czasu, który przeniósł nas w odległe lata do skansenu w Klukach. Tam dzieci obejrzały ekspozycję prezentującą kulturę i tradycyjne życie Słowińców – ludności zamieszkującej niegdyś nad jeziorem Łebsko.
         Tego dnia mieliśmy również okazję zaobserwować niezwykłe zjawisko przyrodnicze  - ruchome wydmy. Silny wiatr wiejący od morza pomagał zrozumieć proces powodujący ruchy piasku i wędrówki wydm.
         Środa była dniem historycznym. Dzieci spacerowały po nadbrzeżu w Gdyni, gdzie obejrzały okręt wojenny „Błyskawica”, żaglowce „Dar Pomorza”, i „Dar Młodzieży”, który przygotowywał się do wypłynięcia w rejs dookoła świata – rejs niepodległości.
         Następnie zwiedzaliśmy Gdańsk, jedno z najpiękniejszych miast Europy. Dzieci obejrzały zabytki Starego Miasta, Długi Targ, Ratusz, Dwór Artusa, pomachały Panience z Okienka, a boga Neptuna poprosiły o piękną pogodę na wakacje.
         Ogromną atrakcją dla dzieci był rejs statkiem po Motławie na półwysep Westerplatte. Na słynnym, polskim przyczółku wolności uczniowie poznali historię jego obrony we wrześniu 1939 oraz wspięli się na wzgórze słynnego pomnika poświęconego marynarzom walczącym o pokój i wolność na morzach.
         W czwartek zanurzyliśmy się w odmęty oceanu. We władysławowskim Ocean Parku poznaliśmy Wieloryba Błękitka, który opowiedział nam o swoim życiu  w Oceanie. Obejrzeliśmy repliki ssaków, ryb i innych stworzeń morskich. Dzieci zostały zaproszone do wirtualnej podróży 4D w podwodny świat, później do wnętrza ziemi, aby wylądować na tajemniczej wyspie i zdobyć piracki statek piratów. Dodatkową atrakcją dla dzieci był ogromny super wyposażony plac zabaw, na którym mogły spędzić czas.
         Piątek był ostatnim dniem pobytu, ale dla wielu najważniejszym. W Parku Linowym dzieci pokonywały trudną „pomarańczową” trasę przełamując własne lęki i ograniczenia. Wszyscy zasłużyli na tytuł Superbohaterów, bo udawało im się zwyciężyć samych siebie.
         Podczas pobytu organizowano konkursy. Na plaży odbył się konkurs na najciekawszą budowle z piasku, wizytówki pokoju, wybieraliśmy Króla i Królową Disco, oraz najaktywniejszych sportowców.
         Stawialiśmy wyzwania na drodze do samodzielności. Wybrany został najczyściejszy, najbardziej zadbany pokój oraz najbardziej kulturalny stolik na stołówce.
         Wszystkie zadania zostały zrealizowane. Wracaliśmy do domów wzbogaceni o nową wiedzę, doświadczenia, pozytywną energię i… pięknie opaleni.
 Opiekunowie:
 Irena Kędzior, Ewa Winkler, Agnieszka Mądrachowska i Jolanta Kaczmarek
 Spotkanie z „Kopciuszkiem”
W piątek 13.04.2018 roku odbyła się wycieczka do Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. W tym dniu dzieci z klas 2c i 3c wraz z wychowawcami Panią Ireną Kędzior i Ewą Winkler uczestniczyły w spektaklu „Kopciuszek”.
    „W Bajkowym Królestwie od bardzo dawna nie wydarzyło się nic niezwykłego. Od tak dawna, że nikt już nie pamięta jakichkolwiek magicznych zdarzeń. Bardzo boleje nad tym stary dobry Król i aby zaradzić brakowi czarownych wydarzeń, postanawia zorganizować wielki uroczysty bal. Na zabawę wybiera się zła Macocha i jej rozkapryszone córki, które mają nadzieję, że zostaną zapisane w księdze największych piękności Królestwa
i spodobają się Księciu. Kopciuszek także marzy, aby chociaż popatrzeć na zabawę przez okna, ale zła Macocha zadaje jej mnóstwo pracy. Dobrej dziewczynie przybywa z pomocą Wróżka…”
Tak zaczyna się klasyczna bajka napisana na motywach opowieści Charles’a Perraulta.
    Celem wycieczki było rozbudzenie zainteresowania kulturą, kontakt ze sztuką wyzwalanie pozytywnych uczuć
i emocji oraz kształtowanie prawidłowych zachowań w teatrze.
    „Kopciuszek” to jedna piękniejszych opowieści, która ukazuje nie tylko walkę dobra ze złem, ale także opowiada
o uczuciach, byciu dobrym i o miłości. Od najdawniejszych czasów świat ważył dobro i zło, ale to dobro ostatecznie zwyciężało i nadal zwycięża.
      Wyjazd do teatru wzbudził wiele pozytywnych emocji, o czym świadczyły uśmiechy, zachwyt podczas spektaklu i komentarze po zakończonym przedstawieniu.
 Dwa dni w Warszawie
          10 kwietnia 2018 roku uczniowie klasy 3d, 3b i 3e wraz z nauczycielami p. Anną Karbowską, p. Lillą Włodarczyk
i p. J. Wieczorek udali się na dwudniową wycieczkę do Warszawy. O godz. 6.30 wyruszyli w kilkugodzinną podróż autokarową do naszej stolicy.
           Zwiedzanie Warszawy rozpoczęliśmy od wizyty w Sejmie i w Senacie. Podczas zwiedzania zobaczyliśmy między innymi Salę Kolumnową, „korytarz marszałkowski” i Salę Posiedzeń Senatu oraz dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji, dotyczących długoletniej historii i tradycji polskiego parlamentu. Po zwiedzeniu Parlamentu pojechaliśmy do Łazienek Królewskich. Tam mieliśmy okazję posłuchać muzyki Fryderyka Chopina i pospacerować po parku podziwiając florę i faunę. Następnym ważnym punktem programu był Stadion Narodowy. Wśród nas było wielu kibiców piłki nożnej i wizyta na tym stadionie była spełnieniem ich marzeń. Gdy weszliśmy na trybuny, wspięliśmy się na sam ich szczyt i z góry podziwialiśmy ogrom tego obiektu zrobił na nas ogromne wrażenie! Potem pojechaliśmy na na lotnisko im. Fryderyka Chopina, gdzie oglądaliśmy samoloty z tarasu widokowego.
           Po tym pełnym wrażeń dniu udaliśmy się na obiadokolację i zasłużony odpoczynek do hotelu, który także okazał się pięknym obiektem i miło spędziliśmy w nim czas.
           Drugi dzień naszego pobytu w Warszawie również był udany. Część z nas odwiedziła dzieci z zaprzyjaźnionej szkoły,
a pozostali zwiedzali Stare Miasto, plac Marszałka Józefa Piłsudskiego, gdzie znajduje się Grób Nieznanego Żołnierza – symboliczna mogiła upamiętniająca bezimiennych żołnierzy poległych w obronie ojczyzny oraz nowo powstały pomnik upamiętniający tych, którzy zginęli osiem lat temu w katastrofie smoleńskiej. Potem pomaszerowaliśmy pod Zamek Królewski. Podziwialiśmy piękno budynku, który został zbudowany w stylu barokowo - klasycystycznym. Zwiedziliśmy część muzealną zamku, gdzie obejrzeliśmy projekcję multimedialną - film na temat historii i odbudowy zniszczonego podczas wojen obiektu. Następnie udaliśmy się pieszo do Centrum Nauki Kopernik, gdzie po drodze podziwialiśmy uliczki warszawskie, a nawet jeden
z największych i najpiękniejszych ogrodów dachowych w Europie znajdujący się na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej. Wszystkie jego części połączone są kładkami, ścieżkami i mostkami. Ogród stanowi doskonałe miejsce wypoczynku nie tylko dla studentów
i pracowników naukowych, ale także warszawiaków i turystów, którzy mogą stąd podziwiać panoramę miasta.
Centrum Nauki Kopernik, niewątpliwie jeden z najważniejszych punktów naszej wycieczki to wspaniały ośrodek nauki, którego misją jest rozbudzanie ciekawości, wspomaganie samodzielnego poznawania świata i uczenia się. Wszyscy mogliśmy poznawać prawa nauki poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń na interaktywnych wystawach. Mieliśmy okazję własnoręcznie dokonywać wielu doświadczeń naukowych, zobaczyć na własne oczy mechanizmy funkcjonowania ludzkiego organizmu, urządzeń, wszechświata i wielu innych aspektów otaczającego nas świata
        To był ostatni punkt programu naszej wycieczki, wróciliśmy do autokaru i wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu po drodze zatrzymując się w McDonald’s.
        Wycieczka była bardzo udana, pogoda dopisała. Zobaczyliśmy wiele interesujących miejsc. Zrobiliśmy dużo pamiątkowych zdjęć i kupiliśmy pamiątki. Pomimo zmęczenia oraz oszołomienia natłokiem wrażeń byliśmy zadowoleni. Dwa dni w Warszawie tak szybko minęły. Mamy nadzieję, iż ponownie odwiedzimy to wspaniałe miasto.
WYCIECZKA DO WROCŁAWIA
 1 grudnia 2017 r. uczniowie klas IIB i IIIE wybrali się na wycieczkę do Wrocławia.
    Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Afrykarium, czyli kompleksu 19 basenów i zbiorników wodnych przedstawiających różne ekosystemy związane z środowiskiem wodnym Czarnego Lądu oraz najsłynniejszego  w Polsce ogrodu zoologicznego.
    Kolejnym etapem naszej wycieczki był wjazd na 49 piętro budynku Sky Tower i podziwianie panoramy Wrocławia.
   Ostatnim punktem wycieczki była wizyta na Jarmarku Bożonarodzeniowym. Wrocławski Rynek staje się tłem bajkowej scenerii. Wśród pachnących choinek, aromatu czekoladowych pierników na turystów czeka moc świątecznych niespodzianek i atrakcji.
Magia świąt oczaruje każdego.
   Późnym wieczorem zadowoleni i szczęśliwi wróciliśmy do domów.

Trzecioklasiści z wizytą u strażaków
30 października 2017 r. uczniowie klas 3d i 3b wraz z nauczycielkami odwiedzili Państwową Straż Pożarną. Celem wycieczki było przybliżenie specyfiki zawodu strażaka oraz zapoznanie się ze sprzętem strażackim. Dzięki życzliwości panów strażaków, uczniowie zostali oprowadzeni po budynku Straży Pożarnej i zapoznani ze sprzętem jakiego używa się podczas akcji pożarniczych. Wysłuchali również opowieści jak trudna, niebezpieczna i odpowiedzialna jest praca strażaka i o akcjach ratowniczo-gaśniczych. Przypomnieli sobie jak należy zachować się gdy zauważy się ogień. Niebywałą atrakcją była możliwość przymierzenia stroju strażaków oraz wejście do wozów strażackich. Ponadto strażacy upozorowali ćwiczebny alarm pożarowy z pokazem zjazdu po słynnej rurze strażackiej.
Wycieczka wszystkim bardzo się podobała. Uczniowie uświadomili sobie jak szlachetny, ważny i niebezpieczny to zawód, wymagający odwagi i poświęcenia.

Spotkanie ze „Skąpcem” Moliera

Wycieczka do lasu

Uczniowie klasy III b i III d wraz z nauczycielami: p. Lillą Włodarczyk, p. Anną Karbowską oraz rodzicami 9 października 2017 r. odwiedzili Nadleśnictwo w Turku.
W Izbie Edukacyjnej Zdrojki pracownik nadleśnictwa przybliżył uczniom zagadnienia związane z życiem lasu. Omówił warstwową budowę lasu, faunę i florę oraz znaczenia lasów w przyrodzie.
Ponadto pokazał na planszach występujące w runie leśnym grzyby jadalne i trujące. Podkreślił, że zbieramy tylko grzyby jadalne, te które znamy.
Następnie wszyscy wybraliśmy się na spacer do lasu. Podczas spaceru ścieżką dydaktyczną podziwialiśmy piękno lasu jesienią oraz bogactwo świata roślin i zwierząt. Dzieci rozpoznawały w naturze różnorodne organizmy leśne, drzewa, krzewy i grzyby, szukały skarbów leśnych. Niektórym uczniom udało się znaleźć grzyby.
Uczniowie wrócili do szkoły zadowoleni. Wycieczka była dobrą okazją do rozwijania zainteresowań otaczającą przyrodą, wzbogacenia wiedzy oraz kształtowania postaw proekologicznych u dzieci.
Anna Karbowska, Lilla Włodarczyk
Wycieczka do Gołuchowa
Dnia 6 października 2017 r. klasy I F i III H wraz z paniami wychowawczyniami wybrały się na wycieczkę do Gołuchowa. Uczniowie zwiedzali Muzeum Leśnictwa i wystawę w Powozowni pt. „Spotkanie z lasem”. Dzieci rozpoznawały różne gatunki drzew leśnych, oglądały gatunki roślin i zwierząt zagrożone wyginięciem w środowisku przyrodniczym Polski. Ścieżką gołuchowskiego parku-arboretum poszły do Pokazowej Zagrody Zwierząt. Tam wszyscy z zaciekawieniem obserwowali żubry, daniele, koniki polskie i dziki.
Następnie uczestnicy wycieczki zwiedzali komnaty ponad 400 wiecznego zamku należącego od 1853 do rodu Działyńskich. Hrabina Izabela z Czartoryskich Działyńska utworzyła w nim nie tylko swoją rezydencję ale i prywatne muzeum z kolekcją antycznych waz, obrazami malarzy polskich i zachodnioeuropejskich oraz zabytkowymi meblami. Wycieczka dostarczyła nam wszystkim wielu wrażeń i ciekawych wiadomości. Uczniowie pamiętać też będą o konieczności ochrony przyrody leśnej.
P.Marzanna Kmieć i P.Beata Cybulska
 Wycieczka do Torunia

We wtorek 3 października uczniowie klasy 3a i 3c wraz z opiekunami panią Anną Socką, Ewą Winkler, Moniką Gruszczyńską - Smak i panem Maciejem Sylwestrzakiem wybrali się na wycieczkę do Torunia.
    Pierwszym punktem wycieczki był seans w „Planetarium” słynnym Centrum Popularyzacji Kosmosu, gdzie wszyscy z zapartym tchem oglądali projekcję „Cudowna podróż”, która zapewne poszerzyła wiedzę dotyczącą gwiazd i planet.
Następnie wraz z przewodnikiem wszyscy wybrali się na długi spacer po Starym Mieście.
    Dzieci miały okazję zwiedzić starówkę, wysłuchać ciekawych opowieści przewodnika związanych z Toruniem, m.in. o Mikołaju Koperniku, o flisaku i żabach oraz o toruńskim karnym ośle. Wspaniałą atrakcją była wizyta w Muzeum Piernika, gdzie dzieci nie tylko mogły obejrzeć sposób wyrobu korzennych wypieków, ale przede wszystkim same mogły wziąć udział w procesie ich powstawania – poznały recepturę wypieku, samodzielnie przesiewały mąkę, tłukły przyprawy oraz własnoręcznie wyrabiały ciasto. Wkładały ciasto do form i kładły na blachę swoje pierniczki, które po upieczeniu mogły zabrać ze sobą na pamiątką pobytu
w muzeum. Pokaz odbywał się w historycznej, średniowiecznej stylistyce, pod opieką Mistrza Piernikarskiego i Wiedźmy Korzennej. Zapewne pobyt w muzeum był dla dzieci niesamowitym przeżyciem.
   Poza tym dzieci sprawdzały swoją „niewinność” przy słynnej Krzywej Wieży oraz oglądały ruiny Zamku Krzyżackiego.
Po zwiedzeniu największych atrakcji miasta dzieci miały możliwość zakupienia toruńskich pierników i ciekawych pamiątek.
Wycieczkę można zaliczyć do bardzo udanych, wszyscy wrócili zadowoleni i pełni wrażeń, tym bardziej, że pogoda dopisała,
a brzuszki zostały napełnione sytym obiadem w klimatycznej restauracji „Czarna Oberża”.
M. Gruszczyńska - Smak

W Zagrodzie Młynarskiej

22.09.2017 r. uczniowie klas 3b i 3d wraz z wychowawczyniami i rodzicami pojechali na wycieczkę do Zagrody Młynarskiej
w Uniejowie.
Na terenie kompleksu w stodole, dzieci oglądały znajdującą się tam ekspozycję zabytkowych pojazdów konnych oraz kolekcję dawnych narzędzi stolarskich i ciesielskich.
Następnie uczestniczyły w warsztatach „ABC o chlebie" podczas których Pan kustosz opowiedział o życiu wiejskich mieszkańców sprzed 150 laty, pracy młynarza, sposobie działania pieca chlebowego i podał recepturę ciasta na chleb. Potem uczniowie według instrukcji, własnoręcznie przygotowali podpłomyki z wody, mąki i soli. Podpłomyki upieczone w starodawnym piecu na drewno, obsypane ziołami bardzo smakowały dzieciom.
Uczestnicy wycieczki zwiedzili też zabytkowy wiatrak - koźlak, wspinając się na samą górę po stromych schodach.
Wielkie wrażenie na uczniach wywarł młyn, który mogli przesunąć.
Znajdujący się w Zagrodzie Młynarskiej budynek inwentarski pełni funkcję stajni. Mieszkające w nim konie cierpliwie pozwalały głaskać się wszystkim chętnym dzieciom.
Wycieczka sprawiła uczestnikom dużo radości i na pewno zostanie w pamięci. Wzbogaciła ich wiedzę o naszym regionie, jego historii, obyczajach i kulturze.